فردوسی پور: با فتوشاپ عکس من را در پارتی جعل می کنند
این بخشی از گفت و گوی عادل فردوسی پور است با
مازیار ناظمی که در سال 1386 انجام شد. این گفت و گو در روز 28 اسفند در
روزنامه تماشا چاپ شد. بخشی از آن را با هم می خوانیم.
برگردیم به آن سالهایی که وارد تلویزیون شدی. سال هفتاد و سه هفتاد و چهار بود اگر اشتباه نکنم.
-دقیقا سال 73.
با مجلات "شوت" و "ورد ساکر" زیر بغل می آمدی گروه ورزش که آن زمان ساختمان تولید بود، طبقه ششم.
-بله دقیقا.
یادم هست، روزی که تست دادی، این قدر صدایت بد بود که این دوستان رقیب می خندیدند.
-(عادل می خندد)
ولی این قدر پیگیر بودی و اطلاعاتت خوب بود، که موفق شدی. آن روزها را که یادت هست؟
-خب هنوز صدایم همان است. تغییری که نکرده. به هرحال سخت بود. خودتان بود ه اید می دانید وارد شدن به صدا و سیما چقدر سخت است، خصوصا برای کسی که پارتی نداشته باشد.
واقعا پارتی نداشتی؟
-نه خدایی اش نداشتم.
کی شما را معرفی کرد؟
-من آن موقع مترجم روزنامه ابرارورزشی بودم. فقط لینکی برقرار شد که بیایم تست بدهم. در همین حد. آقای لارودی{سردبیر آن روزهای ابرار ورزشی} با آقای امیرحسینی- که مدیر گروه ورزش بود، حرف زدند و من آمدم تست دادم. سختی زیاد بود.
جواد خیابانی می گوید من عادل را انتخاب کردم و تست گرفتم.
-کمک کرد به هرحال، ولی اینکه تست مستقیم بگیرد نه. به هر حال در مسیری که من طی کردم به من کمک کرد.
الان رابطه تان چطور است؟
-الان هم خوب است. مشکلی ندارم.
هنوز هم شاگرد و استادی است؟
-{با مکث} به هرحال هر کسی از کسی چیزی یاد می گیرد، باید مدیونش باشد.
عادل فردوسی پور روزهای اول تنیس گزارش می کرد، رشته های مختلف گزارش می کرد. یادم هست کم کم رفتی ورزشگاه آزادی و چند تا گزارش کوتاه. کی بود که رسما گزارشگر فوتبال شدی؟ به هرحال یادم هست که گزارشگرها خیلی بد راه می دادند و این طور نبود که به راحتی قبولت کنند.
-خب من وقتی آمدم 21 سالم بود. وقتی گفتم می خواهم فوتبال گزارش کنم، همان طور که شما گفتید، خندیدند. گفتند بابا ولمان کن. بچه 20 ساله آمده اینجا می خواهد فوتبال گزارش کند. به هرحال کسانی که بودند تجربه زیادی داشتند. خب من کارم با تنیس شروع شد. فقط هم تنیس گزارش کردم رشته های دیگر نبود.
ست لایت گزارش می کردی.
-بله.برنامه خوبی بود. زنده بود. یک کم به من اعتماد کردند.کم کم در حد یکی دو دقیقه گزارش فوتبال خارجی و اطلاعات دادن. همین جوری شروع شد . دو دقیقه، سه دقیقه، پنج دقیقه و بعد همین جوری رفت بالا تا اینکه به برنامه گزارش ورزشی، که تهیه کننده اش آقای سعید توابی بود، رسید. آن برنامه فوتبال باشگاههای انگلیس پخش می کرد که من اطلاعاتم خوب بود چون از بچگی فوتبال انگلیس را دنبال می کردم. همه این ها پله پله باعث شد که من رشد کنم. در جام ملتهای 96 امارات من به عنوان اطلاعات دهنده مشغول شدم. از 5 دقیقه و 10 دقیقه شروع شد تا اینکه رسید به گزارش کامل و من شدم گزارشگر فوتبال.
خیلی برایت داستان درست می کنند. تا درست کردن عکسهایت با فتوشاپ که در فلان مهانی بوده ای تا جوکها و اداهایی که برای تو و کسانی مثل دایی در می آورند.
-(می خندد) آن عکس را که دیدم، برایم جالب بود. طرفی که عکسش را انداخته اند در مهمانی سال فلان و سر من را روی بدنش گذاشته اند، حداقل 25 تا 30 سانتی متر از من کوتاهتر است. حاضرم به هر چهره نگار یا هر کس دیگری این را ثابت کنم که 30 سانت از من کوتاهتر است.به هر حال این طبیعی است. من تمام تلاشم این است که همیشه سالم زندگی کنم. حالا اگر با فتوشاپی عکسی را درست کنند، دیگر از دست من کاری برنمی آید
برگردیم به آن سالهایی که وارد تلویزیون شدی. سال هفتاد و سه هفتاد و چهار بود اگر اشتباه نکنم.
-دقیقا سال 73.
با مجلات "شوت" و "ورد ساکر" زیر بغل می آمدی گروه ورزش که آن زمان ساختمان تولید بود، طبقه ششم.
-بله دقیقا.
یادم هست، روزی که تست دادی، این قدر صدایت بد بود که این دوستان رقیب می خندیدند.
-(عادل می خندد)
ولی این قدر پیگیر بودی و اطلاعاتت خوب بود، که موفق شدی. آن روزها را که یادت هست؟
-خب هنوز صدایم همان است. تغییری که نکرده. به هرحال سخت بود. خودتان بود ه اید می دانید وارد شدن به صدا و سیما چقدر سخت است، خصوصا برای کسی که پارتی نداشته باشد.
واقعا پارتی نداشتی؟
-نه خدایی اش نداشتم.
کی شما را معرفی کرد؟
-من آن موقع مترجم روزنامه ابرارورزشی بودم. فقط لینکی برقرار شد که بیایم تست بدهم. در همین حد. آقای لارودی{سردبیر آن روزهای ابرار ورزشی} با آقای امیرحسینی- که مدیر گروه ورزش بود، حرف زدند و من آمدم تست دادم. سختی زیاد بود.
جواد خیابانی می گوید من عادل را انتخاب کردم و تست گرفتم.
-کمک کرد به هرحال، ولی اینکه تست مستقیم بگیرد نه. به هر حال در مسیری که من طی کردم به من کمک کرد.
الان رابطه تان چطور است؟
-الان هم خوب است. مشکلی ندارم.
هنوز هم شاگرد و استادی است؟
-{با مکث} به هرحال هر کسی از کسی چیزی یاد می گیرد، باید مدیونش باشد.
عادل فردوسی پور روزهای اول تنیس گزارش می کرد، رشته های مختلف گزارش می کرد. یادم هست کم کم رفتی ورزشگاه آزادی و چند تا گزارش کوتاه. کی بود که رسما گزارشگر فوتبال شدی؟ به هرحال یادم هست که گزارشگرها خیلی بد راه می دادند و این طور نبود که به راحتی قبولت کنند.
-خب من وقتی آمدم 21 سالم بود. وقتی گفتم می خواهم فوتبال گزارش کنم، همان طور که شما گفتید، خندیدند. گفتند بابا ولمان کن. بچه 20 ساله آمده اینجا می خواهد فوتبال گزارش کند. به هرحال کسانی که بودند تجربه زیادی داشتند. خب من کارم با تنیس شروع شد. فقط هم تنیس گزارش کردم رشته های دیگر نبود.
ست لایت گزارش می کردی.
-بله.برنامه خوبی بود. زنده بود. یک کم به من اعتماد کردند.کم کم در حد یکی دو دقیقه گزارش فوتبال خارجی و اطلاعات دادن. همین جوری شروع شد . دو دقیقه، سه دقیقه، پنج دقیقه و بعد همین جوری رفت بالا تا اینکه به برنامه گزارش ورزشی، که تهیه کننده اش آقای سعید توابی بود، رسید. آن برنامه فوتبال باشگاههای انگلیس پخش می کرد که من اطلاعاتم خوب بود چون از بچگی فوتبال انگلیس را دنبال می کردم. همه این ها پله پله باعث شد که من رشد کنم. در جام ملتهای 96 امارات من به عنوان اطلاعات دهنده مشغول شدم. از 5 دقیقه و 10 دقیقه شروع شد تا اینکه رسید به گزارش کامل و من شدم گزارشگر فوتبال.
خیلی برایت داستان درست می کنند. تا درست کردن عکسهایت با فتوشاپ که در فلان مهانی بوده ای تا جوکها و اداهایی که برای تو و کسانی مثل دایی در می آورند.
-(می خندد) آن عکس را که دیدم، برایم جالب بود. طرفی که عکسش را انداخته اند در مهمانی سال فلان و سر من را روی بدنش گذاشته اند، حداقل 25 تا 30 سانتی متر از من کوتاهتر است. حاضرم به هر چهره نگار یا هر کس دیگری این را ثابت کنم که 30 سانت از من کوتاهتر است.به هر حال این طبیعی است. من تمام تلاشم این است که همیشه سالم زندگی کنم. حالا اگر با فتوشاپی عکسی را درست کنند، دیگر از دست من کاری برنمی آید