امام در برخی موارد، باعث شادی دشمن شدند؛ مانند صدور فرمان هشت مادهای که باعث شد در رسانهها وجود شکنجه و شنود و مانند آن در ایران مطرح شود و دشمن شادی کند. آیا میتوان گفت آن کار امام غلط بود؟ ما نمیتوانیم کارهای خود را با رسانههای بیگانه تنظیم کنیم. ما کار خود را انجام میدهیم. نظام در خطر نیست. ما در خطر هستیم. نظام ریشهدار است....
امام در برخی موارد، باعث شادی دشمن شدند؛ مانند صدور فرمان هشت
مادهای که باعث شد در رسانهها وجود شکنجه و شنود و مانند آن در ایران
مطرح شود و دشمن شادی کند. آیا میتوان گفت آن کار امام غلط بود؟ ما
نمیتوانیم کارهای خود را با رسانههای بیگانه تنظیم کنیم. ما کار خود را
انجام میدهیم. البته نباید باعث سوءاستفاده آنها شویم، ولی شما هر انتقادی
از دولت یا هر نهاد دیگری از جمهوری اسلامی بکنید، بلافاصله در اخبار آنها
منتشر میشود.
مطهری در جمع دانشجویان با اشاره به نقش دولت مشکلات جاری گفت: البته
یکی از مشکلات اساسی ما به قانون عمل نکردن و به تشخیص خود عمل کردن دولت
در برخی موارد است، مثل آنچه در اجرای قانون هدفمندسازی یارانهها رخ داده
که دولت سهم ۳۰ درصدی بخش تولید را به درستی نداده و تمرکز او بر توزیع پول
بین خانوارها بوده و همین امر یکی از عوامل گرانیهاست.
به گزارش تابناک، وی با اشاره به تسخیر سفارت انگلیس ادامه داد: در مورد
دیگر مسائل سیاست خارجی بر این باورم که کارهای اشتباهی همچون تسخیر سفارت
انگلیس انجام شد که دولت نیز مخالف بود و معلوم نشد که این اتفاق از کجا
آب میخورد که به نفع انگلیس تمام شد. پس از مصوبه مجلس، قرار بود سفیر
انگلیس از ایران اخراج شود، اما مجبور به عذرخواهی از این کشور شدیم.
مطهری در ادامه گفت: تذکر به نهادهای حکومتی، امر طبیعی و عادی است، قبول ندارم که نباید به اینها تذکر داد.
وی افزود: ما میتوانیم رهبری را نیز مورد سؤال قرار دهیم. نظر خود
ایشان نیز همین است. شهید مطهری میگوید، هر مقام غیر معصومی اگر در جایگاه
غیر قابل انتقاد قرار گیرد هم خودش فاسد میشود و هم جامعه را فاسد
میکند؛ این روند باید عادی باشد.
وی افزود: من بر این باورم که نباید درباره برخی نهادها قداستی قائل
شویم که منجر به غیرقابل انتقاد شدن آنها شود. وی درباره شادی دشمن از این
انتقادها گفت: اگر کاری کنیم که تنها اثرش شادی دشمن باشد، بله میتوان
این کار را رد کرد، ولی اگر شما انتقادی کنید که آثار اصلاح امور داشته
باشد و ضمناً موجب شادی دشمن شود، اشکالی ندارد.
مطهری با اشاره به برخی اقدامات امام راحل گفت: امام در برخی موارد باعث
شادی دشمن شدند؛ مانند صدور فرمان هشت مادهای که باعث شد، در رسانهها
وجود شکنجه و شنود و مانند آن در ایران مطرح شود و دشمن شادی کند. آیا
میتوان گفت آن کار امام غلط بود؟ پس این نحوه استدلال درست نیست.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم درباره حمایت رسانههای بیگانه از وی اظهار
داشت: آنها در بسیاری از موارد با مواضع من مخالفت کردهاند، به ویژه در
مسائل فرهنگی مثل موضوع پوشش اسلامی، فیلمهای سینمایی و مکتب ایران.
وی افزود: ما نمیتوانیم کارهای خود را با رسانههای بیگانه تنظیم کنیم.
ما کار خود را انجام میدهیم. البته نباید باعث سوءاستفاده آنها شویم،
ولی شما هر انتقادی از دولت یا هر نهاد دیگری از جمهوری اسلامی بکنید،
بلافاصله در اخبار آنها منتشر میشود.
مطهری با اشاره به موضع خود درباره حوادث پس از انتخابات ۸۸ گفت: در
مورد قضیه فتنه، من با این نوع تحلیل فتنه که بسیاری از مقامات تحلیل
میکنند مخالفم. تحلیل بسیاری از آنها بر اساس اطلاعات خصوصی است. در
جلسات خصوصی صحبتهای مختلفی عنوان میشود. ممکن است خود ما در جلسه خصوصی
خیلی چیزها را نقد کنیم؛ بنابراین، این قضاوتها را قبول ندارم. در آن فضای
هیجانخیز ممکن است فردی حرفهایی زده باشد، ولی ته دلش چیزی نباشد.
وی افزود: آنچه در ظاهر اتفاق افتاد این بود که عده قابل توجهی از مردم
متدین و علاقهمند به رهبری و انقلاب به هر دلیلی معتقد به تقلب در
انتخابات بودند؛ دو سه میلیون نفر در تهران میگفتند تقلب شده. تمام بحث ما
این بود که با چنین اتفاقی چه باید کرد؟ آیا ابتدا باید به اقناع آنها
بپردازیم یا از همان روز اول شدت عمل به خرج دهیم و اجازه اظهارنظر به
آنها ندهیم و آنها را منتسب به خارج کنیم؟ اینکه بگوییم چون آقا فرمود
تقلب نشده پس همه باید بپذیرند، حرف خوبی است و ای کاش همه مثل شما بودند
اما همه این طور نیستند و باید قانع شوند و البته حق آنهاست که قانع شوند.
مطهری با اشاره به اعتراض خود نسبت به بحث تقلب بیان داشت: من نخستین
نفری بودم که در تلویزیون در مورد انتخابات صحبت کردم. دوشنبه یا سهشنبه
پس از انتخابات در مصاحبه زنده تلویزیونی به صراحت گفتم، تقلب نشده و آقای
موسوی اشتباه میکند، رأی آقای احمدینژاد در شهرهای کوچک و روستاها بیشتر
است. البته من در مورد برخی مبادی آرای آقای احمدینژاد مانند نحوه مناظره
و توزیع پول در آستانه انتخابات اشکال میبینم و آن را مصداق خرید رأی
میدانم.
مطهری در مورد استفاده از لفظ «فتنه» در کشور گفت: تعبیر «فتنه» را
اولین بار و پیش از رهبری من به کار بردم؛ در آن مصاحبه عنوان کردم که
اکنون حق و باطل با هم مخلوط شده و تشخیص حق از باطل مشکل است، باید صبر
کنیم گرد و غبار بنشیند تا فضا روشن شود و این مصداق فتنه است. حتی بعضی از
حزباللهیها شک داشتند.
وی افزود: اما به خاطر اعتراض من به نوع رفتار با معترضین، به حمایت از
موسوی و کروبی مشهور شدم. من در آن ایام میگفتم باید به معترضان مجوز
تجمع داد و رسانهها هم با آنها مصاحبه کنند و دولت هم پاسخ بگوید و مردم
بشنوند تا به تدریج هیجانات فروکش کند.
وی با اشاره به نواقص مدیریتی در آن برهه افزود: در آینده هم اگر چنین
حوادثی پیش بیاید باید درست عمل کنیم. مدیریت بحران ما در آن زمان مدیریت
کارآمدی نبود. باید کاری میکردیم که نیازی به ورود رهبری نباشد. تا مدتی
شعار ضد احمدینژاد بود، هیچ کس به نظام و رهبری توهین نمیکرد. بعدا این
مسائل پیش آمد.
مطهری در بیان خاطرهای در زمان حوادث سال ۸۸ گفت: خانه ما نزدیک حسینیه
ارشاد است. آن زمان با مترو رفتوآمد میکردم و از ایستگاه حقانی تا منزل
را از طریق خیابان میرداماد پیاده میرفتم. معترضین در یک سمت خیابان و
بسیجیان در سمت دیگر بودند. هر دو طرف به من احترام میگذاشتند. البته این
نشان میدهد که من منافقم [خنده حضار]؛ بنابراین، من در متن قضایا بودم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم افزود: به نظر من نباید بلافاصله فضا را
میبستیم. کروبی و موسوی باید به تلویزیون میآمدند. آنها روزهای اول
آماده بودند.
من به آقای ضرغامی گفتم، اینها زودتر به تلویزیون بیایند تا فضا بشکند
و تبدیل به بت نشوند، آنها بگویند و مسئولان هم پاسخ بدهند و مردم بشنوند
تا هیجانات کم شود. اما آنها معطل کردند.
وی در تحلیل تأثیر نقدهایش در مورد حوادث ۸۸ بیان داشت: رفتار امثال ما
باعث ایجاد آرامش در معترضان شد. تیپ معترضین با حرفهای ما آرام گرفت.
اگر همه مثل شما چماقی جلو میرفتند فضا تندتر از این میشد.
وی در مورد تکرار نظرات دیگران در مجلس گفت: اینکه میگویید حرف دیگران
را تکرار میکنید و تحت تأثیر اصلاحطلبان سخن میگویید این طور نیست، ما
شیطان را درس میدهیم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم درباره برداشت از اصل ولایت فقیه گفت:
افرادی قصد دارند، ولایتفقیه را به پادشاهی تعبیر کنند و این درست نیست،
زیرا ولایت فقیه ولایت فقه و ولایت اسلام است و به تعبیر شهید مطهری ولایت
ایدئولوژیک است. در جایی که ولی فقیه حکم حکومتی میکند بله درست است ما
باید اطاعت کنیم. خود ایشان هم فرمودند که مرز التزام به ولایت فقیه احکام
حکومتی است. ولی در سایر موارد هر کسی باید نظر خود را بگوید. مثلا در یک
انتخابات ریاست جمهوری نباید همیشه موضوع را به ولیفقیه مرتبط کنیم و
دنبال کشف نظر ایشان باشیم، بلکه هر فرد یا گروهی باید با تشخیص خودش به
اصلح برسد، والا انتخابات معنی ندارد.
طبیعت انتخابات این است که هر کس خودش به اصلح برسد. نظر رهبری هم همین
است و ایشان تأکید دارند که نظر من را کسی نمیداند، اما کاسههای داغتر
از آش، پای رهبری را به میان میآورند که نظر آقا به فلان کس است و همین
منشأ بحران میشود، چون عدهای میخواهند، حتما همان فرد رأی بیاورد و
عدهای هم میخواهند که حتما آن فرد رأی نیاورد، جامعه دو قطبی میشود و
بحران آغاز میشود.
وی به پرسش دانشجویی در مورد اینکه اگر بدانید میل رهبری به احمدینژاد
است به او رای میدهید، جواب منفی داد و در پاسخ به پرسش دیگری که اگر
رهبری چشمک بزنند باید برایشان جان نثار کنیم افزود: رهبری اهل چشمک نیست.
به هر حال در جایی که حکم و دستور حکومتی نباشد، ملزم به اطاعت نیستیم.
البته مسأله مرید و مرادی و عشق و عاشقی مطلب دیگری است.
مطهری ادامه داد: به هر حال اعتقاد به ولایت فقیه به معنی تعطیل عقل
نیست و افراد باید فکر و اظهارنظر کنند، نه اینکه یک نفر فکر میکند و بقیه
عمل میکنند.
مطهری در پاسخ به اینکه آیا شما مصلحت را بهتر از رهبری میدانید، بیان
داشت: باید خودم تشخیص دهم و حجت بر من تمام شود. بحث ضدیت با رهبری نیست.
مجلس محل بحث آزاد است؛ اما جایی اگر حکم حکومتی بود باید اطاعت کنیم.
ایشان گفتند مرز التزام به ولایتفقیه حکم حکومتی است و یا در کرمانشاه
گفتند «رهبری در قوای سهگانه دخالت نمیکند، در کار نمایندگان مجلس دخالت
نمیکند، حق دخالت ندارد و اصلا امکان ندارد»، اما گاهی کاسههای داغتر از
آش پیدا میشوند.
مطهری درباره مسأله هستهای ایران و راهکارهای بهبود روابط گفت: در
مسأله انرژی هستهای نوع ادبیات ما در سیاست خارجی میتوانست بهتر از این
باشد. اظهارات آقای احمدینژاد در مورد قطعنامهها مانند اینکه «آنقدر
قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه دانتان پاره شود» درست نبود. وقتی ما همزمان
با تولید انرژی هستهای، زیاد بر مسأله نابودی اسرائیل تأکید کنیم، اینها
این دو را به هم مربوط میکنند و میگویند پس انرژی هستهای را برای بمب
اتم میخواهید. در حالی که مسأله نابودی اسرائیل باید از راه خودش یعنی
بسیج همه کشورهای اسلامی انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: نظام در خطر نیست. ما در خطر هستیم. نظام ریشهدار
است. مردم ولیفقیه و اسلام را دوست دارند. مردم نظام را دوست دارند، چون
میدانند روحانیت پاکتر از همه اقشار است. چرا همه چیز را به حساب توطئه
میگذارید. بیایید واقعیت را ببینیم. اگر کسی در داخل نظام اشتباه کرد،
اشتباه او را اعلام کنیم. این به نظام کمک میکند و خطری برای نظام محسوب
نمیشود. چند روز پس از پیروزی انقلاب، یک فرد کمیتهای تخلفی انجام داده
بود و به شهید مطهری گزارش دادند. ایشان فرمودند او را محاکمه کنید،
مجازاتش هر چه بود، به نام «کمیتهای» اجرا شود. نگفتند به خاطر حفظ نظام
او مجازات نشود و بگذریم، یا مجازات شود ولی نامی از «کمیته انقلاب اسلامی»
برده نشود. اگر این روش را دنبال میکردیم بسیاری از مفاسدی که امروز هست
نبود.