۱۳۹۱ تیر ۲۶, دوشنبه

بیانیه وزارت خارجه درباره تعیین عمان به عنوان حافظ منافع ایران در انگلیس

بیانیه وزارت خارجه درباره تعیین عمان به عنوان حافظ منافع ایران در انگلیس
جـــرس: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی درخصوص تعیین کشور پادشاهی عمان به عنوان حافظ منافع ایران در انگلیس بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش مهر، بدنبال مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش سطح مناسبات دیپلماتیک با دولت انگلیس و واکنش لندن که منجر به تعطیلی سفارت خانه های دو کشور شد ، دولت جمهوری اسلامی پس از رایزنی های فشرده، دولت پادشاهی عمان را به عنوان حافظ منافع ایران در انگلیس تعیین نمود که مورد موافقت طرف مقابل قرار گرفت.

همچنین دولت انگلیس کشور سوئد را بعنوان حافظ منافع خود معرفی کرد که مورد پذیرش تهران قرار گرفت.

در حال حاضر، جمهوری اسلامی بدنبال اتخاذ تمهیدات و اقدامات لازم برای تعیین ساز و کار مناسب با دولت های عمان و سوئـد بـرای تنظیم امور بخصوص ارائـه خدمات کنسولی بـه هموطنان مقیم انـگلیس است.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه ایران اظهارات مقامات وزارت امور خارجه انگلیس مبنی بر دخالت نهادهای حکومتی در وقایع رخ داده مرتبط با سفارت انگلیس در تهران را، "موهن، غیر واقع بینانه و مردود" شمرده و آن را متناقض با موضع رسمی وزارت امور خارجه و قوانین کشور دانست و تأکید کرد: بدیهی است تغییر رفتار و ادبیات سیاسی دولتمردان انگلیس در قبال جمهوری اسلامی اصلی ترین ملاحظه مسئولین ذیربط در بررسی بازنگری در روابط دو کشور در زمان مقتضی خواهد بود.

ادعای وزارت خارجه جمهوری اسلامی در حالیست که نیروهای لباس شخصی و بسیجیان مورد حمایت حکومت، با تجمعات و حملات همزمان، درحالیکه نیروهای پلیس تنها نظاره گر بودند، به مجموعه سفارتخانه های بریتانیا حمله کرده، و ضمن ایجاد حریق و تخریب، به سرقت و هتاکی دست زدند.

این نیروها طی سالهای اخیر بدون مزاحمت پلیس و نیروهای امنیتی، به تجمعات، سینماها، مراکز فرهنگی، مراسم سیاسی و حتی سوگواری و تشییع جنازه منتقدین و خانواده های آنان پرداخته، اما همچنان "خودسر" نامیده می شوند.

هیچ نظری موجود نیست: